Barn i rörelse mellan rum

I Facebookgruppen Förskolan.se deltog jag i en tråd om transportsträckor mellan våra iordningställda miljöer, jag reflekterade runt barns förflyttning mellan rum och hur jag i professionen som konstnär använder promenaden som en kreativ plats för att tänka nytt.  Att själva rörelsen /vägen frigör ett reflekterande sinne. Martina Lundström reflekterande senare i sin blogg över begreppet ”bara flyter omkring” .

Jag funderade i min tur vidare runt Staden och barnens intresse för tunnlar, ett tema som vi hade på Katarina Västra förskola i Stockholm (min arbetsplats för flera år sedan).  Arbetet med Staden och tunnlar är något som jag ofta återkommer till när jag strosar i den tredje pedagogen. Jag kommer således göra en tidsresa i mitt första blogginlägg. En berättelse är ju även den en rörelse inom och utom sig själv.

Jag ser en parallell i hur jag startar ett projekt i ateljén, jag börjar alltid med en kopp kaffe samtidigt som jag bläddrar i mina skissböcker från 90-talet och framåt jag liksom vrider  idéer och tankar och ogjorda fantasier allt går ju i omlott.  Tryggheten är promenaderna på klipporna vid västerhavet, om jag fastna och inte komma vidare, en kreativ process är ett osäkrat och hårt arbete. Det finns många synonymer på promenadens rörelse som att spankulera, spatsera, flanera eller att gå med eller utan mål det senare kanske något väldigt viktigt att ha i sin pedagogiska blick på de pedagogiska rummen.

Små barn som vandrare
Jag observerade att små barn oftast? undersöker genom att vandra inuti olika aktiviteter och återkommer ofta till en tidigare påbörjad aktivitet. Jag skriver inuti därför att jag syftar på att de kanske byter plats ej i första hand går in och ut som genom en in och -utgång. Det jag funderar kring är att de inte går ut förrän vi pedagoger stoppar eller vänder barnen i en annan riktning? När de går ut är kanske först när de självmant säger ”jag är färdig” utan att ”härma” en kamrat som nyss sagt detsamma.

Om jag förutsätter att de går inuti platser likt öppna system som erbjuder olika aktiviteter med varierande utbud av artefakter. Upprepar barnen sin lek/sitt undersökande i liknande varianter i förhållande till plats? Eller till artefakt eller i förhållandet till sammanhanget konstellationen mellan plats och artefakter? I en ständigt pågående sammanhållen rörelseberättelse i ett nu utan mål. (Jag inspireras här av  Liselott Mariett Olssons bok; Rörelse och experimenterande i små barns lärande).
Där material och föremål för oss pedagoger tycks befinna sig i en ständig entropi. Men allt kanske hålls samman i en och samma berättelse/lek? Små barn kanske vandrar inuti oftare än ut och in? Där det kanske finns ett tydligt föränderligt mönster som vi genom ett vanetänkande läser in som en aldrig avslutad rörlig röra?

Om jag som atelierista applicerar detta i en bildreflektion kanske det kan se ut så här
Uppleva staden och dess tunnlar i en vid bemärkelse i relationen till staden som kropp och plats. Men även att se staden genom kroppen som en inre och yttre plats i förhållande till olika former av rumsligheter.
Rumslighet kan vara stadens ute och -innerum över eller under jord, mörklagt eller ljussatt.  Eller det rum som en ärm bildar när en arm söker sig fram i dess tunnelsystem eller den osynliga bensinen i slangen till bilens osynliga tank eller bladens observerbara nervsystem i busken intill Konsum.
Se och följa  den egna handens blodådror nära bladens nervverk eller se sambanden mellan avloppsbrunnen i gatan med avloppsbrunnen i badrummet eller bli varse det spår två fingrar bildar när de dras genom sanden likt försänkta sköra tunnlar som kan utplånas i ett nafs. Upptäcka hål och rum i mörker i ljus, inne och ute, uppe och nere. Men också bredvid det som vi tror är ett tunnelsystem eller rent utav en alldeles vanlig tunnel.

Vad det nu är?


En reaktion på ”Barn i rörelse mellan rum

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s