Zoner och Stilleben Ordning och Kaos

2016-09-06-12-06-07

25 kilo lera med pinjekottar, stenkulor, ljungrenar, insekter, snören, bakform och  ståltråd

 

Något händer i min blick efter vår pedagogistas reflektion angående vår miljö på Skarven  http://blogg.martinalundstrom.se/forskola/185/

”Den pedagogiska miljön är utformad just så att man ska se, lockas och bli sugen på att förflytta sig mellan platser och gärna ta med saker från den ena platsen till den andra. Ingen har bestämt vilka material som hör ihop. De röda trådarna i miljöerna skapas inte av pedagogernas förtanke utan av barnen själva. De vandrar från sandlådan, till den magiska sanden, till leran osv som om det inte fanns några rum eller avgränsningar.  Allt är möjligt. Idéer som uppstår kan slå rot och breda ut sig, eftersom de kan se och bli sugna på att förflytta sig”.

”Vuxna däremot värderar ofta platser i termer av hur de är planerade och organiserade”.

Jag förvånades först av hennes blick men när jag gick igenom mina bilder från det fantastiska studiebesöket  i Reggio Emilia våren 2015 så började jag att ana något, miljöerna i Italien var ju så fantastiska. Jag fotade oavbrutet och blev så inspirerad nästan som förförd. Jag börjar i den här texten med själva zonen och återkommer längre fram med tankar om mellanrummen som uppstår mellan zonerna som kan ses som en autobahn eller en stig.

Om jag börjar med att se själva platsen ej mellanrummen mellan zonerna utifrån konstnärens perspektiv skulle man kunna namnge platsen/zonen i det pedagogiska rummet såsom ett stilleben som samtidigt ska vara en föränderlig arbetsyta. Hur kan det gå ihop det är ju till sin natur oförenligt? Man kan också se utifrån perspektivet att det som ska avbildas är intakt men tolkas av konstnären i gestaltningen och har i konsthistorien utmanat betraktaren.
Var går gränsen för förvandlingen av detta konkreta stilleben till något som utifrån ett vuxet perspektiv kan beskrivas som kaos, oordning eller att barnen inte läser in det som vi vuxna “vill” som ett svartvitt stilleben som plötsligt stoltserar med en illröd kloss? Återställs det svartvita eller får det lösas upp likt en entropi? Eller ställer vi frågan; Vad gör barnen med en röda klossen? Eller när inträder tidpunkten för att återställa det svartvita eller fattas det andra beslut om den av oss pedagoger givna sorteringen/ordningen?

Jag tror att en kreativ process ser olika ut hos olika individer men det finns också något universellt som återfinns i oss alla oberoende av ålder.  Om jag tar perspektivet hur jag sorterar i min ateljé så utkristalliseras direkt att det beror på var jag är i processen. Det ser alltså olika ut vid olika tillfällen från ordning till kaos och när det är kaos är det ordning i mitt huvud. När jag vet vad jag vill göra har ordningen “utanför” ingen betydelse.  Vernissagen närmar sig men jag är trygg för jag vet vad jag vill göra och historiskt sätt har jag alltid blivit klar.  Jag bär en inbyggd tidsaxel en erfarenhet.

När barnen har “lämnat platsen” utifrån sin ordning, sortering och göranden utifrån lekens iordningställda stilleben hur kan jag som pedagog tydliggöra den platsen med den skillnaden att både barn och vuxna är delaktiga i nyordningen att agera utifrån ett över tid rörligt stilleben?
Barnen gör val och pedagogen gör val och tillsammans gör vi något nytt utifrån våra olika perspektiv, viljor och göranden. Hur skulle en sådan tidsaxel se ut i en fördjupad plats som inte zappar mellan olika material utan fortsätter en fördjupad och fokusering i ett utforskande perspektiv utifrån ett grundmaterial som lera?

Om inte vår pedagogista sätter kruller i mitt huvud kommer jag längre fram blogga om

Vad jag menar med att sappa och lisebergspedagogik utifrån måleri på förskolan.
Autobahn eller stigar mellan plaster.
Om intra-aktivt-tänkande och installationer i konstvärlden.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s