Utställningar

2016-04-19 17.54.47 copy 3
Power Moutain, Lanvetter Airport Material: jordkocka, plastfigurer, svamphatt och gummi

I mina arbeten ses en koppling mellan de olika synsätt som präglar människans förhållande till naturen som i väggcollaget Solen den skiner på Liljevalchs Vårsalong, ett platsspecifikt verk om biologisk mångfald och rödlistning kopplat till kärnvapenprov. En röd tråd återfinns i frågor kring våra samhällens utsatthet och sårbarhet och i förlängningen våra behov av skydd, säkerhet och överlevnad som i Mot Naturen på Ystad konstmuseum och Göteborgs konstmuseum, två olika installationer om de globala odlingslandskap som växer fram där utsädets DNA programmeras till sterilitet. Ett expanderande odlingssystem under epitet terminatorteknologin.

Örat mot marken, ID:I galleri Stockholm, 2016

Verket ställer frågor om landskapet i skogen.  Vad finns under en föryngringsyta under det deformerade kartlösa fältet? Under odlingslandskapet för de barrotade tallplantorna ?  Innanför skogen.

Vad är möjligt att äga, Röda Sten Konsthall Göteborg, 2016

Visar väggcollage, text, pins och objekt som tillsammans beskriver rödlistningen av hotade djur -och växtarter.  Verket knyter även an till Röda Sten Konsthalls tematik för 2016 Antropocen – människans tidsålder.  Antropocen är ett begrepp som beskriver hur mänskligheten påverkat jorden så till den grad att allt – havet, träden, luften och jordskorpan – har förändrats för all framtid.

Tallens krona, Landvetters flygplats Gate 16, 2016

Tallen är en av grundarna till Sveriges välfärd och det historiskt viktigaste trädslaget inom skogsindustrin. Men vad händer i den antropocena tidsåldern – när människans påverkan på hela planeten blir allt mer uppenbar? I Tallens krona ställer jag frågor som berör landskapet i skogen.

Genom molnen bakom trädet under asfalten, Vänersborgs konsthall, 2016

Jag lägger nu örat mot marken och ställer frågor under skogen, ängen och odlings-landskapet funderar runt fröodling kontra vegetativ odling med sitt klonade odlings-landskap och den pågående ”dolda” artutrotningen under markytan.

Länkar

http://www.fiberartsweden.nu/content/mona-petersson

http://idigalleri.org/tag/mona-peterssonmarika-sanaksenaho/

https://www.instagram.com/artmonapetersson/


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s